Aquest mes de Febrer els alumnes de 2n de l'ESO han començat el curs de formació: "auditoria i mesures d'estalvi energètic al centre escolar", dins del seu projecte de l'estalvi energètic.
Amb aquest curs pretenem que els nostres alumnes s'adonin de la importància de l'energia en la nostra vida diària i en la nostra societat actual, així com de l'impacte (perjudicial o no) que poden tenir les seves accions en relació al seu consum. Amb altres paraules, entendre que tots som actors actius del consum d'energia i per tant, tots podem fer baixar la demanda energètica amb les nostres actituds diàries i sense haver de perjudicar la qualitat educativa ni el confort dels espais que utilitzem.
Per aconseguir aquest objectiu i uns bons hàbits, la formació del curs va orientada a què siguin els mateixos alumnes els que facin l'auditoria dels edificis d'EP i d'ESO, i els que proposin les mesures d'estalvi i gestió, que ells creguin necessàries i assumibles pel centre escolar.
Potser alguns de vosaltres encara no sabeu què és o en què consisteix una auditoria...Doncs bé, una auditoria del tipus energètica és una inspecció, un estudi i anàlisi dels fluxos d'energia en un edifici, amb l'objectiu de comprendre la seva dinàmica. Normalment una auditoria energètica es du a terme per buscar oportunitats de reducció de la quantitat d'energia d'entrada en el sistema i sense afectar (de manera negativa) la de sortida. En aquest cas, com l'estudi comprèn un parell d'edificis ocupats, l'objectiu és el de buscar reduir el consum d'energia, mantenint i millorant el confort higrotèrmic, la salubritat i la seguretat.
Ara per ara, els alumnes han realitzat dues sessions, més teòriques, on han après a definir el concepte d'energia, a detectar els impactes negatius de l'excessiu consum energètic actual, i a conèixer també els impactes positius derivats de l'estalvi i de la utilització de les energies renovables.
A més, els alumnes han tingut l'oportunitat d'analitzar un cas amb dades reals: el del consum energètic dels edificis d'EP i dESO, durant l'any 2015. Aquest estudi ha estat possible gràcies a la recollida i la gestió de les dades energètiques mensuals que han estat treballades mitjançant un full de càlcul i representades gràficament.
Les gràfiques de sortida d'aquest estudi han estat:
- El consum energètic (KWh) mensual/anual dels edificis d'EP i d'ESO.
- El cost energètic (€) mensual/anual dels edificis d'EP i d'ESO.
- Les emissions de CO2 (kg) mensual/anual degut al consum elèctric dels edificis d'EP i d'ESO.
Finalment, per poder donar pas a la seva auditoria, els alumnes també han hagut d'aprendre a utilitzar el vatímetre: l'aparell de mesura que faran servir. Han descobert com utilitzar el mesurador amb "l'stand by", els consums ocults i inútils, etc.
Els grups de mesura ja estan fets i cada classe disposa també de la figura del gestor energètic. Aquesta setmana ja poden començar a recollir dades dels dos edificis i de tots els aparells que es vagin trobant en els sectors que els hagi tocat: per introduir i revisar les mesures al programa, per comparar els resultats amb les factures reals de consum (de l'any 2015) i per interpretar-les (en € i en kg de CO2).
Llavors seran capaços de crear un Pla d'Estalvi Energètic del nostre centre escolar!
Llavors seran capaços de crear un Pla d'Estalvi Energètic del nostre centre escolar!