CONTINGUTS

CURRÍCULUM EDUCACIÓ SECUNDÀRIA - ÀMBIT CIENTÍFICOTECNOLÒGIC
Segons el Decret 187/2015 DOGC núm. 6945 - 28.8.2015
*Els continguts corresponents a 2n d'ESO, s'impartiran a partir del curs 2016-2017.

Primer curs: 
Biologia i Geologia (matèria comuna)

Continguts:
Investigació i experimentació:
  • Identificació i resolució de problemes. Fases d’una investigació.
  • Plantejament de preguntes sobre les característiques de fenòmens o éssers vius i valoració del seu interès per ser investigades.
  • Identificació de variables per obtenir evidències sobre com es produeixen fenòmens geològics o com fan les funcions els éssers vius.
  • Selecció i recollida de mostres del medi natural. 
  • Cerca de dades en diferents fonts i anàlisi crítica de la informació trobada.
  • El treball experimental: planificació, normes de seguretat i higiene, instruments òptics, elaboració d’informes. 
L’Univers i el sistema solar:
  • Principals models sobre l’origen de l’Univers.
  • Observació del cel nocturn i diürn. Diferenciació entre galàxies, estrelles i planetes.
  • El sistema solar. Dia i nit, estacions, fases lunars i eclipsis.
  • Geocentrisme i heliocentrisme com a dues explicacions històriques per situar la Terra a l’Univers. 
La Terra i els seus embolcalls:
  • La Terra com a sistema que conté els subsistemes geosfera, atmosfera, hidrosfera i biosfera, els quals interactuen.
  • Components de l’atmosfera i la seva variació amb l’altura. Importància per a la vida a la Terra, pel fet de fer possible les combustions, la fotosíntesi i la regulació de la temperatura.
  • Variables que condicionen el temps atmosfèric. 
  • Instruments i registres meteorològics. 
  • Interpretació de fenòmens meteorològics, mesures de seguretat.
  • Característiques de la hidrosfera, el cicle de l’aigua a la natura i en zones urbanes, recursos hídrics, aigües superficials i subterrànies. Fonts i processos de contaminació. Mètodes de depuració i potabilització.
  • Estructura interna de la geosfera. Materials de l’escorça: roques i minerals. 
  • Aplicacions més freqüents, importància econòmica i gestió sostenible. 
Els processos geològics:
  • El modelat del relleu. 
  • Els agents geològics externs i els processos de meteorització, erosió, transport i sedimentació. La formació del sòl.
  • Canvis a la superfície de la Terra relacionats amb els agents geològics interns. 
  • Tectònica de plaques, serralades, distribució del vulcanisme i la sismicitat.
  • El cicle de les roques. 
  • Roques magmàtiques, metamòrfiques i sedimentàries. 
La vida a la Terra:
  • Trets comuns dels éssers vius. 
  • Les funcions vitals: nutrició, relació, reproducció; i estructura cel·lular
  • La cèl·lula, unitat estructural i funcional. 
  • Diversitat de les cèl·lules. 
  • Principals estructures cel·lulars. 
La diversitat dels éssers vius:
  • Diferents maneres de fer les funcions vitals.
  • Nutrició heteròtrofa, autòtrofa (fotosíntesi), respiració.
  • Funció de relació, estímuls, receptors, coordinadors, efectors. 
  • Reproducció sexual i asexual. 
  • Biodiversitat en organismes vius i registres fòssils.
  • Els cinc regnes. 
  • Observació, claus dicotòmiques senzilles.
  • Els grans grups taxonòmics. 
  • Adaptacions d’animals i plantes a diferents ecosistemes. 
  • Importància de mantenir la biodiversitat. 
  • Tràfic d’espècies. 
  • Espècies invasores.

Segon curs: 
Físca i Química (matèria comuna)

Continguts:
Investigació i experimentació:
  • El material de laboratori. 
  • Normes de seguretat i higiene.
  • Metodologies científiques. 
  • Disseny i avaluació d’experiments i preguntes científiques. 
Fases d’una investigació:
  • Plantejament de preguntes que comportin l’establiment de relacions entre variables. 
  • Cerca de dades de diferents fonts i anàlisi de la informació trobada.
  • Identificació de relacions entre variables i deducció de regularitats i lleis senzilles. 
Teories i fets experimentals. Controvèrsies científiques. Diferències entre ciència i pseudociència: 
  • Lectura crítica de textos per interpretar coneixements.
  • Projecte d’investigació en grup. 
La matèria:
  • Propietats generals de la matèria: massa i volum. 
  • Mesura directa i indirecta de massa i volum de sòlids, líquids i gasos. 
  • Balança i material volumètric.
  • Propietats característiques dels materials. 
  • Diferenciació de materials per la seva densitat, punt de fusió i punt d’ebullició. Determinació experimental de densitats i dels punts de fusió i d’ebullició.
  • Mescles heterogènies, col·loides, solucions i substàncies pures amb relació a materials de la vida quotidiana. Tècniques de separació. Preparació de dissolucions de diferents composicions.
  • Model cineticomolecular (partícules) de la matèria per interpretar fenòmens com la pressió de gasos, difusió, dilatació, estats de la matèria, canvis d’estat i mescles.
  • Cicle de materials d’ús habitual: origen, obtenció i ús de matèries primeres, residus i reciclatge. 
Interaccions en el món físic:
  • Les forces com a interacció. Exemples de la vida quotidiana. Mesura i representació gràfica. Tipus de forces (de contacte i a distància).
  • Màquines simples.
  • Anàlisi de fenòmens quotidians i aparells tecnològics que s’expliquen pel concepte de pressió.
  • Magnituds que descriuen moviments: posició, temps, velocitat i acceleració.
  • Equilibri de forces, repòs i moviment rectilini uniforme.
  • Efecte d’una força o suma de forces. Relació qualitativa i experimental entre força i moviment. Aplicacions a la vida quotidiana. 
L’energia:
  • L’energia i la seva relació amb el canvi. L’energia en la vida quotidiana.
  • Transferència d’energia en forma de treball. Aplicació a les màquines.
  • Diferenciació entre energia cinètica i potencial.
  • Transferència d’energia en forma de calor, relació amb la variació de temperatura i canvis d’estat. Propagació de la calor (conducció, convecció i radiació). 
  • Materials aïllants i conductors en la vida quotidiana.
  • Transferència d’energia en forma de llum i so. Propagació de la llum i el so. 
  • Aplicacions a la vida quotidiana.
  • Conservació i dissipació de l’energia en les transferències energètiques. Rendiment de les transferències energètiques en la vida quotidiana.
  • Fonts d’obtenció d’energia i sostenibilitat. Mesures individuals i col·lectives d’estalvi energètic.