CURRÍCULUM EDUCACIÓ SECUNDÀRIA - ÀMBIT CIENTÍFICOTECNOLÒGIC
Segons el Decret 187/2015 DOGC núm. 6945 - 28.8.2015
*Els continguts corresponents a 2n d'ESO, s'impartiran a partir del curs 2016-2017.
Primer curs:
Biologia i Geologia (matèria comuna)
Continguts:
Investigació i experimentació:
- Identificació i resolució de problemes. Fases d’una investigació.
- Plantejament de preguntes sobre les característiques de fenòmens o éssers vius i valoració del seu interès per ser investigades.
- Identificació de variables per obtenir evidències sobre com es produeixen fenòmens geològics o com fan les funcions els éssers vius.
- Selecció i recollida de mostres del medi natural.
- Cerca de dades en diferents fonts i anàlisi crítica de la informació trobada.
- El treball experimental: planificació, normes de seguretat i higiene, instruments òptics, elaboració d’informes.
L’Univers i el sistema solar:
- Principals models sobre l’origen de l’Univers.
- Observació del cel nocturn i diürn. Diferenciació entre galàxies, estrelles i planetes.
- El sistema solar. Dia i nit, estacions, fases lunars i eclipsis.
- Geocentrisme i heliocentrisme com a dues explicacions històriques per situar la Terra a l’Univers.
La Terra i els seus embolcalls:
- La Terra com a sistema que conté els subsistemes geosfera, atmosfera, hidrosfera i biosfera, els quals interactuen.
- Components de l’atmosfera i la seva variació amb l’altura. Importància per a la vida a la Terra, pel fet de fer possible les combustions, la fotosíntesi i la regulació de la temperatura.
- Variables que condicionen el temps atmosfèric.
- Instruments i registres meteorològics.
- Interpretació de fenòmens meteorològics, mesures de seguretat.
- Característiques de la hidrosfera, el cicle de l’aigua a la natura i en zones urbanes, recursos hídrics, aigües superficials i subterrànies. Fonts i processos de contaminació. Mètodes de depuració i potabilització.
- Estructura interna de la geosfera. Materials de l’escorça: roques i minerals.
- Aplicacions més freqüents, importància econòmica i gestió sostenible.
Els processos geològics:
- El modelat del relleu.
- Els agents geològics externs i els processos de meteorització, erosió, transport i sedimentació. La formació del sòl.
- Canvis a la superfície de la Terra relacionats amb els agents geològics interns.
- Tectònica de plaques, serralades, distribució del vulcanisme i la sismicitat.
- El cicle de les roques.
- Roques magmàtiques, metamòrfiques i sedimentàries.
La vida a la Terra:
- Trets comuns dels éssers vius.
- Les funcions vitals: nutrició, relació, reproducció; i estructura cel·lular
- La cèl·lula, unitat estructural i funcional.
- Diversitat de les cèl·lules.
- Principals estructures cel·lulars.
La diversitat dels éssers vius:
- Diferents maneres de fer les funcions vitals.
- Nutrició heteròtrofa, autòtrofa (fotosíntesi), respiració.
- Funció de relació, estímuls, receptors, coordinadors, efectors.
- Reproducció sexual i asexual.
- Biodiversitat en organismes vius i registres fòssils.
- Els cinc regnes.
- Observació, claus dicotòmiques senzilles.
- Els grans grups taxonòmics.
- Adaptacions d’animals i plantes a diferents ecosistemes.
- Importància de mantenir la biodiversitat.
- Tràfic d’espècies.
- Espècies invasores.
Segon curs:
Físca i Química (matèria comuna)
Continguts:
Investigació i experimentació:
- El material de laboratori.
- Normes de seguretat i higiene.
- Metodologies científiques.
- Disseny i avaluació d’experiments i preguntes científiques.
Fases d’una investigació:
- Plantejament de preguntes que comportin l’establiment de relacions entre variables.
- Cerca de dades de diferents fonts i anàlisi de la informació trobada.
- Identificació de relacions entre variables i deducció de regularitats i lleis senzilles.
Teories i fets experimentals. Controvèrsies científiques. Diferències entre ciència i pseudociència:
- Lectura crítica de textos per interpretar coneixements.
- Projecte d’investigació en grup.
La matèria:
- Propietats generals de la matèria: massa i volum.
- Mesura directa i indirecta de massa i volum de sòlids, líquids i gasos.
- Balança i material volumètric.
- Propietats característiques dels materials.
- Diferenciació de materials per la seva densitat, punt de fusió i punt d’ebullició. Determinació experimental de densitats i dels punts de fusió i d’ebullició.
- Mescles heterogènies, col·loides, solucions i substàncies pures amb relació a materials de la vida quotidiana. Tècniques de separació. Preparació de dissolucions de diferents composicions.
- Model cineticomolecular (partícules) de la matèria per interpretar fenòmens com la pressió de gasos, difusió, dilatació, estats de la matèria, canvis d’estat i mescles.
- Cicle de materials d’ús habitual: origen, obtenció i ús de matèries primeres, residus i reciclatge.
Interaccions en el món físic:
- Les forces com a interacció. Exemples de la vida quotidiana. Mesura i representació gràfica. Tipus de forces (de contacte i a distància).
- Màquines simples.
- Anàlisi de fenòmens quotidians i aparells tecnològics que s’expliquen pel concepte de pressió.
- Magnituds que descriuen moviments: posició, temps, velocitat i acceleració.
- Equilibri de forces, repòs i moviment rectilini uniforme.
- Efecte d’una força o suma de forces. Relació qualitativa i experimental entre força i moviment. Aplicacions a la vida quotidiana.
- L’energia i la seva relació amb el canvi. L’energia en la vida quotidiana.
- Transferència d’energia en forma de treball. Aplicació a les màquines.
- Diferenciació entre energia cinètica i potencial.
- Transferència d’energia en forma de calor, relació amb la variació de temperatura i canvis d’estat. Propagació de la calor (conducció, convecció i radiació).
- Materials aïllants i conductors en la vida quotidiana.
- Transferència d’energia en forma de llum i so. Propagació de la llum i el so.
- Aplicacions a la vida quotidiana.
- Conservació i dissipació de l’energia en les transferències energètiques. Rendiment de les transferències energètiques en la vida quotidiana.
- Fonts d’obtenció d’energia i sostenibilitat. Mesures individuals i col·lectives d’estalvi energètic.