2 de març 2016

Built for Speed

Redacció: Miguel Herrero i Ethan López
Curs: 2n de l'ESO
Col·legi Mare de Déu del Carme

Quan l'avió de guerra F-18 Hornet assoleix una velocitat superior a 340 metres per segon (m/s) o a aproximadament 1 200 quilòmetres per hora (km/h), es diu que ha superat la velocitat del so.

A aquesta velocitat és a la que viatja el so en un medi com l'aire i que pot arribar a assolir una intensitat de 180 decibels. Aixó produeix un efecte sonor que pot trencar els vidres de les finestres i fins i tot, fer tremolar el terra i produir esquerdes en alguns edificis.

Científicament quan un avió arriba a una velocitat supersònica les ones viatgen tant per davant com per darrere de l'artefacte. Com que s’apropa a la velocitat del so i les ones tenen menys velocitat per arribar davant d’ell es forma un con de pressió. Les ones de pressió es comprimeixen per davant seu i van cap al darrere.

Comparació entre V (velocitat a la que viatja l'avió) i C (velocitat a la que viatja el so en l'aire: 340 m/s).

Quan es trenca el con és perquè hi ha un canvi de pressió molt brusc, s’allibera tota la pressió i fa una explosió sònica (sonic boom en anglès).

És necessari trencar la barrera del so per veure l’aparició del con? No, si hi ha una humitat molt alta a l'atmosfera, pot aparèixer a vols subsònics.

El sonic boom és un fenomen acústic que es produeix quan un objecte en moviment supera la barrera del so. Aquesta condició genera un efecte sonor i també visual, en formar-se un disc blanc de vapor al voltant del cos que assoleix la velocitat supersònica.

La barrera del so, què és?
La barrera del so és un límit físic el qual impedeix que objectes grans viatgin a una velocitat supersònica.

Aquest terme es va començar a utilitzar a la Segona Guerra Mundial, quan uns avions van tenir problemes en arribar a altes velocitats. Exactament la barrera del so és de 1 234'8 km/h i quan s'arriba a aquesta velocitat, es forma una explosió sònica.

Els primers avions que han arribat a la velocitat del so
El primer aviador que va conseguir superar la barrera del so va ser el Charles Eldwood Yeager. Ho va aconseguir al 1947, pilotant l’avió experimental Bell X-1 a una alçada de 45 000 peus, però més tard un pilot anomenat Hans Guido Mutke va reclamar que ell havia aconseguit aquesta fita primer, exactament el 9 d’abril del 1945, amb l’avió Messerschmitt Me 262.

Però m’agradaria afegir també que abans de què aquests dos herois, van haver 15 persones que també ho van intentar però que malauradament van morir en l'acte.

Com a curiositat...
Hem fet recerca de les màximes velocitats que l’home ha assolit en diferents contexts…
  • Amb un cotxe: és de 1229,81 Km/h. El Thrust Supersonic Car està propulsat per dues turbines d’avió de combat i disposa de dos paracaigudes. Pot superar la barrera del so.
Detalls de disseny del Thrust Supersonic Car 1997.

  • Amb avió: és de 7 224 Km/h. El North American X-15 és un avió supersònic creat pels Estats Units. És capaç de superar la barrera del so sense esforç! 
El North American X-15 forma part de la sèrie d'avions experimentals utilitzats per l'USAF i la NASA. Va assolir el límit amb l'espai exterior (Línia de Kármán), donant informació per ser utilitzat en el disseny de posteriors avions i naus espacials.

  • Sense vehicle: és de 1 357 Km/h. Va ser el paracaidista Felix Baumgartner. També superar la barrera del so! Felix va saltar des d'una alçada de 38 969'3 m de l’escorça terrestre. També va realitzar el salt de més cota, en caiguda lliure, fet per un home. 
    El 14 d'octubre del 2012, el Felix Baumgartner va batre tres rècords històrics: va saltar en caiguda lliure des d'una alçada de 38 969'3 metres després d'haver enlairar-se amb globus tripulat a l'estratosfera i assolint la velocitat màxima de 1 357 km/h.